De meesten van ons ontvangen iedere dag wel een aantal nieuwsbrieven, waarvan we er (als we eerlijk zijn) slechts enkele per week echt lezen. Het is niet gelogen als we zeggen dat nieuwsbrieven voor velen juist irritaties oproepen. En de nieuwsbrieven die we wel ontvangen worden vaak vergeten.
Veel bedrijven kiezen tegenwoordig voor een andere aanpak, namelijk een gedrukte nieuwsbrief. Eentje die bij klanten dus in de fysieke brievenbus belandt.
Wat is een fysieke nieuwsbrief?
Een fysieke nieuwsbrief is iets anders dan een folder of reclamebrochure, maar een gedrukte versie van de welbekende online nieuwsbrief. Hierin staat allerlei informatie die ontvangers leuk, nuttig of interessant zullen vinden. Je kunt het zien als een soort mini-krant, waarmee lezers op de hoogte worden gehouden van allerlei nieuwtjes.
Hoe ziet een fysieke nieuwsbrief eruit? We vroegen het aan specialist HelloPrint!
Deze fysieke nieuwsbrief kan dus een magazine, tijdschrift of krant zijn. Afhankelijk van het drukwerk product dat bij jouw business past. Bij HelloPrint kun je bijvoorbeeld een tijdschrift laten drukken vanaf 8 pagina’s, indien gewenst zelfs van gerecycled papier. Je kunt echter ook kiezen voor een ander HelloPrint drukwerk artikel dat zich leent voor het plaatsen van nieuwtjes, zoals een krant of een ander soort boekje.
Dus laten we eens kijken wat voor informatie veel bedrijven in zo’n fysiek magazine van HelloPrint opnemen, in plaats van het versturen van een toch vaak saaie nieuwsbrief per mail.
Wat is goede informatie voor een nieuwsbrief?
Hoewel de informatie die jouw klanten (en overige geïnteresseerden) interessant vinden zal verschillen per bedrijf, zijn er altijd een aantal zaken die in vrijwel iedere nieuwsbrief gezet kunnen worden. We hebben in samenwerking met HelloPrint een opsomming gemaakt van de beste onderwerpen, om ervoor te zorgen dat jouw fysieke nieuwsbrief zeker zal opvallen.
- Productnieuws – een overzicht van nieuwe producten/diensten of informatie over de lancering van een nieuw merk
- Een kijkje achter de schermen – bijvoorbeeld een interview met een werknemer of een artikel over de voorbereidingen voor de deelname aan een beurs
- Informatie over de onderneming – met name voor nieuwe klanten is het goed om wat te kunnen lezen over de missie van je business en hoe er ooit is gestart
- Een kalender – denk aan aankomende events, productlanceringen of andere nieuwtjes die klanten niet willen missen
- Mijlpalen – een overzicht van successen en eventuele tegenslagen, waarbij het wel belangrijk is dat je business positief in beeld komt
- Ditjes en datjes – leuke weetjes, bijzondere feitjes of grappige details zijn leuk om een magazine mee op te vullen
- Acties – natuurlijk mogen acties en promoties niet ontbreken. Niet alleen kunnen bestaande acties worden gedeeld, maar je kunt in deze fysieke nieuwsbrief ook een unieke kortingscode opnemen
Is het moeilijk om zelf een magazine te maken?
Het hoeft niet moeilijk te zijn om zelf een nieuwsbrief te maken in de vorm van een fysiek magazine, mits je de juiste tools gebruikt. Het goede nieuws is dat je bij HelloPrint veel drukwerk via de site kunt bewerken, zonder dat je hier verder iets voor nodig hebt. Dit maakt het mogelijk om zonder eigen designsoftware of ontwerpkennis toch een geweldige fysieke nieuwsbrief te maken.
