Deze ondernemers werden rijk door een briljant idee

Iedere ondernemer droomt ervan: een goed idee hebben en daar rijk van worden. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je een hoop durf hebben en bovendien goed weten waar de wereld op zit te wachten. Tegenwoordig is het een stuk lastiger om een briljant idee te hebben dan vroeger, want vrijwel alles is al een keer gedaan. Het zal je dan ook niet verbazen dat de mensen die er rijk aan zijn geworden, vooral een aanvulling brachten op wat er nog ontbrak in de wereld. Maar dat betekent niet dat er geen ruimte is voor nieuwe ideeën.

Rijk worden met goede ideeën

Sta je ’s morgens op met een goed idee dat je zeker wilt uitproberen, dan kun je er als ondernemer voor kiezen om de stap maar gewoon te zetten. Andere ondernemers zoals Steve Wynn, Jeff Bezos, Sara Blakely en Howard Schultz waagden de stap ook. Wynn was de man die de luxe naar offline casino’s in Las Vegas bracht. Deze luxe is inmiddels ook te vinden in het online casino. Zo kun je veilig spelen bij buitenlandse casino’s en heb je toch het gevoel dat je in het landgebonden casino aan het spelen bent.

Steve Wynn: Wynn Resorts (casino’s)

Steve Wynn zorgde voor een revolutie in de casinowereld in Las Vegas. Hij is de bedenker van de meeste moderne, thematische en luxe mega casino’s die er in Las Vegas te vinden zijn. Deze ondernemer had het idee opgevat om de ‘oude’ Las Vegas strip om te toveren naar de moderne, spectaculaire gokstad die het nu is. Zijn geniale idee was dat op de Strip vooral casino’s in de schijnwerper moesten staan, als de grootste trekpleisters waar bezoekers op afkomen. Het feit dat veel casino’s nu vooral luxe aanvoelen, is aan hem te danken.


Wynn heeft Las Vegas voorgoed veranderd door in 1989 zijn eerste mega casino, The Mirage, te openen. Daarna volgden ook Treasure Island en het wereldberoemde Bellagio. Wynn wordt geschat op een vermogen van 3,7 miljard dollar. Je hoeft dus niet altijd het wiel helemaal opnieuw uit te vinden. Soms is extra service bieden ook voldoende.

Jeff Bezos: Amazon

Een van de rijkste mannen op aarde is Jeff Bezos. Als je denkt dat klein beginnen niet helpt om rijk te worden en dat je altijd groots moet denken, dan heb je het mis. Jeff Bezos was namelijk een online boekenverkoper die het potentieel van het internet zag. Het was 1994 toen hij besloot om boeken online te verkopen. Het is een product dat je gemakkelijk kunt verzenden en waar geen fysieke winkel voor nodig was. Zijn belangrijkste idee: de klantervaring moet goed zijn en het productaanbod moet steeds weer worden uitgebreid. Maar de boekenwinkel ging steeds meer producten verkopen, waardoor het uiteindelijk een van de grootste webwinkels van de wereld werd. Daarna richtte Bezos zich als ondernemer op andere diensten, zoals Amazon Web Services. Met name de schaalbaarheid en efficiëntie van zijn online handel hebben hem rijkgemaakt. Volgens de dagelijkse beurskoers is hij nu meer dan 180 miljard dollar waard.

Sara Blakely: Spanx

Je kunt zelfs rijk worden aan een heel simpel product, zoals bijvoorbeeld een onderbroek. Sara Blakely kwam met een corrigerende naadloze onderbroek die onzichtbaar is onder kleding. Het was vooral een probleem van Sara zelf: ze had geen passende onderbroeken om onder een witte broek te dragen. Daarom knipte ze de voeten van haar panty af. Daardoor besefte ze dat het ook anders kon. Ze maakte een comfortabele, corrigerende panty zonder zichtbare naden of dikke elastieken. Sara had maar 5.000 dollar spaargeld, maar investeerde dat allemaal in het concept. Ze patenteerde het product en zocht een fabrikant om het product te fabriceren. Uiteindelijk werd het een wereldwijde revolutie die shapewear naar een nieuw niveau heeft getild. Sara heeft in 2021 een meerderheidsbelang verkocht aan Blackstone. De waarde van het bedrijf wordt geschat op zo’n 1,2 miljard dollar.

Howard Schultz: Starbucks

Kun je rijk worden aan koffie? Jazeker, dat heeft Howard Schultz wel bewezen. Howard was in de jaren 80 in Italië en zag hoe espressobars mensen bij elkaar brachten. Op die manier kwam hij tot het idee om Starbucks op te richten. Aanvankelijk was zijn bedrijf een koffiebonenverkoper, maar hij besloot vooral meer service te bieden. Starbucks werd een comfortabele, gastvrije plek waar mensen konden genieten van koffie en met elkaar konden socialiseren. Met name de ervaring rondom het koffiedrinken is waardoor Starbucks snel groot werd. In de winkels draait het allemaal om de sfeer, de service en het aanbieden van een luxeproduct voor een betaalbare prijs. De lokale winkel in Seattle breidde al snel wereldwijd uit tot zo’n 40.000 vestigingen. Dat heeft Schultz een slordige 3,8 miljard dollar opgeleverd.