Waar ik vroeger handmatig de controle hield en bonnen voor bonnen opsloeg, is een boekhouding programma nu essentieel. Het beheer en de bewaring van uw (financiële) administratie, ook wel boekhouding genoemd, wordt geregeld door de Belastingdienst. Daarnaast is een goede bedrijfsvoering essentieel voor een helder beeld van de financiële positie van een onderneming. Wat is bijvoorbeeld de huidige situatie en wat gaat er in de toekomst gebeuren?
Met zoveel markten is het belangrijk om weloverwogen keuzes te maken bij het zoeken naar een boekhoudprogramma. Trouwens, hoe weet u welke het beste is voor uw bedrijf? In dit artikel zullen we negen boekhoudprogramma’s lezen en vergelijken die we hebben gelezen en benadrukt.
Wat is boekhouden?
Het grootste deel van de boekhouding bestaat uit het volgen en organiseren van facturen voor stortingen en opnames. Als ondernemer kunt u zelf bepalen hoe u zaken bijhoudt. Sommige ondernemers printen bijvoorbeeld papier en facturen en bewaren deze in mappen.
Dat is prima, maar de Belastingdienst kan vragen om een overzicht van de prestaties van uw bedrijf, en dan is het sturen van een kopie daarvan niet voldoende. Het overzicht van dit resultaat bestaat uit alle baten en lasten van de onderneming en wordt ook wel de winst- en verliesrekening genoemd. De resulterende cijfers zijn van belang voor belastingaangiften, balansen en jaarrekeningen.
Hoe bewaar je je account?
Je administratie en financiën regelen voor jezelf en de Belastingdienst kan op veel manieren. U kunt bijvoorbeeld facturen en onkosten boeken in Excel, maar u kunt ook een boekhoudprogramma gebruiken dat net wat meer mogelijkheden biedt.
Sinds 2020 zijn de meeste ondernemers digitaal gaan boekhouden, bijvoorbeeld in Excel of boekhoudprogramma’s. Facturen, bankafschriften en andere boekingen worden hier opgeslagen. Denk ook aan loonadministratie en vermogensadministratie.
Maar hoe houdt u de boekhouding overzichtelijk, gestructureerd en overzichtelijk? Facturen worden vaak op verschillende manieren verzonden, waaronder posts, e-mails en zelfs sms. Bovendien is de automatische incasso in veel gevallen niet up-to-date te houden. En ja, soms mis je wat.