
Als bedrijf is het van zeer groot belang dat je er op toeziet dat de verschuldigde betalingen aan jouw onderneming zo vlot mogelijk kunnen worden ontvangen. Op het ogenblik dat er een te grote betalingsachterstand ontstaat kan dat er namelijk voor zorgen dat ook jouw eigen bedrijf in de financiële problemen komt. Dit uiteraard met alle gevolgen van dien. Gelukkig bestaan er op de markt verschillende manieren om je hier als bedrijf tegen te wapenen. Eén van de mogelijkheden die je kan benutten is een beroep doen op een incassobureau Utrecht. Zou je hier graag meer over te weten willen komen? Dan is het zeker de moeite waard om even verder te lezen!
Wanneer doe je een beroep op een incassobureau Utrecht?
Laat ons in eerste instantie even kijken naar het moment waarop je er best voor kan kiezen om een incassobureau Utrecht in te schakelen. Het spreekt voor zich dat dit niet de eerste stap is die je zal zetten in het proberen in te vorderen van je openstaande rekeningen. In eerste instantie moet je rekening houden met de betaaltermijn die geldt voor jouw facturen. In bepaalde situaties is het zo dat de betaling direct moet geschieden, maar in veel gevallen is het ook zo dat er bijvoorbeeld een betaaltermijn wordt gehanteerd variërend van 14 tot 30 dagen of soms zelfs nog langer.
Wanneer de betalingstermijn is verstreken zal je er niet meteen voor kiezen om een incassobureau Utrecht in te schakelen. Dit is niet bepaald klantvriendelijk en bovendien kan het je opzadelen met kosten die je eigenlijk niet zou moeten maken. Omwille van deze reden loont het altijd de moeite om eerst even schriftelijk, bijvoorbeeld via e-mail kenbaar te maken aan je klant dat er nog sprake is van een openstaande factuur. In veel gevallen zal de klant dan meteen overgaan tot betalen.
Wat wanneer de betaling toch uitblijft?
Hoeveel keer je een herinnering stuurt naar je klanten voor een openstaande factuur is eigenlijk grotendeels aan jou om te bepalen. Dit kan bijvoorbeeld één keer zijn, maar vaak is het zo dat er tot wel drie herinneringen worden verzonden. Het gaat daarbij om twee standaard herinneringen gevolgd door één zogenaamde ingebrekestelling. Deze laatste wordt dan doorgaans niet meer standaard, maar wel aangetekend verzonden. Ook de termijnen die je hanteert waarbinnen er dient te worden betaald kunnen in de praktijk behoorlijk sterk variëren.
Wanneer de betaling ondanks al je inspanningen toch uitblijft kan het inschakelen van een incassobureau Utrecht een absolute aanrader zijn. Vaak is het zo dat er je dan wordt gevraagd om alle reeds verzonden herinneringen inclusief de factuur evenals de mogelijke overeenkomst aan het incassobureau over te maken. Vervolgens zullen ook zij voordat je gerechtelijke stappen gaat ondernemen één of meerdere herinneringen sturen. Vaak wordt er ook getracht om telefonisch contact op te nemen. Blijken ook de verzonden herinneringen van het incassobureau Utrecht niet het gewenste effect te bereiken? Dan zal er meer dan waarschijnlijk niets anders opzitten dan verdere gerechtelijke stappen te ondernemen of bijvoorbeeld een deurwaarder in te (laten) schakelen.