De afgelopen jaren is het achteraf betalen enorm in populariteit toegenomen. Dit is niet zo gek, want er zijn tegenwoordig verschillende bedrijven die hier de mogelijkheid voor geven. Vroeger was dit immers alleen mogelijk bij grote postorde bedrijven, zoals: Wehkamp, Bijenkorf en Bol. Vandaag de dag kan je bij bijna alle webwinkels achteraf betalen. Toch blijven veel winkeliers kritisch over het gebruik van deze betaalmethode, omdat het enorm fraudegevoelig zou zijn. Om deze twijfels weg te nemen vertellen wij in deze blog meerdere fabels en feiten over het achteraf betalen. Lees snel verder en kom alles te weten over deze moderne betaalmethode.
1. Achteraf betalen is een dure betaalmethode voor winkeliers
De meest gehoorde fabel van winkeliers om niet voor achteraf betalen te kiezen, is dat het een dure betaalmethode zou zijn. Niets is echter minder waar. Het is inmiddels bewezen dat achteraf betalen bij draagt aan een conversieverhoging. Dit is niet zo gek, want met deze betaalmethode verlaag je de drempel voor veel mensen om iets te kopen in jouw webwinkel. Niet iedereen vindt het fijn om direct het gehele bedrag te moeten betalen en bij wet mag dit ook niet. Een webwinkel mag een consument namelijk niet verplichten om meer dan de helft van het aankoopbedrag vooruit te betalen. Er moet dus altijd een achteraf betalingsmethode worden aangeboden.
Meer retouren niet te voorkomen
Wel is het waar dat het achteraf betalen veel meer retouren met zich meebrengt. Hierbij is het wel belangrijk om te benoemen dat uit onderzoek van AfterPay is gebleken dat consumenten meer bestellen en er daardoor zelfs na aftrek van de retouren meer netto verkoop overblijft.
2. Achteraf betalen is een groot risico voor winkeliers
Een andere veel gehoorde fabel is dat achteraf betalen een groot risico is voor winkels. Dit klopt wederom niet, want de winkelier krijgt altijd zijn geld. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org is gebleken dat slechts 2 tot 3 procent van alle online transacties nooit wordt betaald. Wanneer je als winkelier gebruik maakt van een achteraf betaalmethode van AfterPay, Billink of Klarna dan ben je er altijd van verzekerd dat jij je geld krijgt. Deze bedrijven nemen namelijk het gehele transactieproces voor hun rekening, waardoor jij zelf niet achter de wanbetaler aan hoeft.
Wat gebeurt er als een klant niet betaald?
Heeft een klant niet binnen veertien dagen betaald? Dan sturen deze bedrijven een kosteloze herinnering. De stappen die hierna worden genomen verschillen enorm per bedrijf. Wel staat het meedenken met de klant in deze stappen altijd centraal. De achterliggende gedachte hierbij is dat een klant behouden altijd beter is dan nieuwe klanten winnen. Mocht de betaling toch uitblijven, dan start er een incassotraject.
3. Consumenten komen in de financiële problemen door achteraf betalen
Deze laatste fabel is ook niet waar aangezien er altijd een risicocheck wordt uitgevoerd. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat iemand iets koopt wat hij of zij niet kan betalen. Een bijkomend vooroordeel is dat veel mensen nog steeds denken dat een achterafbetaling een lening of een krediet is. Dit is alleen niet zo aangezien het hierbij gaat om een koop op afstand gaat. Klanten hoeven immers alleen te betalen zodra zij besluiten om de bestelde producten te houden. Een achterafbetaling is hiermee dus iets anders dan constant rood staan op een bankrekening!
Trek klanten over de streep met achteraf betalen
Zoals je hebt kunnen lezen, is er nog veel onduidelijk in Nederland over het achteraf betalen. Dit is volkomen onnodig aangezien het een veilige betaalmethode is die klanten over de streep halen om toch een bestelling te plaatsen. Hiermee is achteraf betalen eigenlijk altijd conversie verhogend voor webwinkels. Er wordt namelijk altijd meer besteld om bijvoorbeeld kleding te kunnen passen. Wanneer ga jij achteraf betalen toevoegen aan jouw betaalmogelijkheden?