
6 bedrijfskritische informatiebeveiligingstips voor het MKB: Ongeacht of je deel uitmaakt van een internationale onderneming of een opkomende MKB, informatiebeveiliging moet niet alleen worden beschouwd als een integraal onderdeel van IT, maar als cruciaal voor de managementstrategie en alle lopende activiteiten.
Een effectieve aanpak van informatiebeveiliging hoeft niet overweldigend te zijn voor het MKB of welke organisatie dan ook, en bespaart op de lange termijn tijd, geld en zelfs de reputatie van je bedrijf.
We hebben een handige gids samengesteld met informatiebeveiligingstips om alle MKB te helpen die met hun informatiebeveiliging willen beginnen of deze willen verbeteren, met zes eenvoudige trainingstips kun je je MKB helpen beschermen tegen een breed spectrum van informatiebeveiligingsaanvallen.
Wachtwoordbeveiliging
Om met de basis te beginnen, onze eerste tip voor informatiebeveiliging heeft betrekking op wachtwoorden. Wachtwoordbeveiliging is vaak een over het hoofd gezien element van goede informatiebeveiliging. Van wachtwoorden van één woord tot hergebruik voor meerdere accounts, zwakke en ondoeltreffende wachtwoordbeveiliging maakt een belangrijk deel uit van accountcompromitteringen, datalekken en informatiebeveiligingsaanvallen.
Wachtwoorden moeten nieuw zijn, en voor de beste praktijk volg je het formaat van vier willekeurige woorden. Door vier willekeurige woorden te combineren om een wachtwoord te genereren, genereert dit genoeg entropie dat elke would-be hacker tientallen jaren moet wachten voordat hij je code kan kraken.
Tip: één simpele kluis voor al jouw wachtwoorden
Voor belangrijke accounts moet ook tweefactorauthenticatie worden overwogen, evenals het mogelijke gebruik van wachtwoordmanagers voor personeelsleden die te maken hebben met een overvloed aan reguliere accounts. Ook moet vanaf het begin worden benadrukt dat deze wachtwoorden volledig vertrouwelijk moeten blijven – je zou verbaasd zijn hoe vertrouwelijk medewerkers kunnen zijn, en hoe gemakkelijk mensen hun gegevens prijsgeven.
Maak een back-up van je gegevens
Elke MKB moet eerst nagaan welke informatie essentieel is voor de voortzetting van zijn activiteiten. Als je in een MKB werkt, heb je waarschijnlijk een heleboel klantgegevens, bestellingen, betalingsgegevens en mogelijk (afhankelijk van je bedrijf) persoonlijke gegevens.
Van al deze informatie moet regelmatig een back-up worden gemaakt in formaten en op locaties die toegankelijk zijn in geval van diefstal, overstroming, brand of steeds vaker: een ransomware-aanval. IT-professionals vertrouwen nu vaak op cloud-opslag, waarmee gegevens off-location kunnen worden opgeslagen en snel toegankelijk zijn.
Als je gegevens lokaal opslaat, moet deze informatie vertrouwelijk, veilig en beschikbaar blijven. Bij alle gegevensverwerking moeten professionals ook rekening houden met de classificaties van de gegevens die ze beheren en verwerken, en voldoen aan de specifieke voorschriften voor de verschillende categorieën; niet alleen de betrokkenen beschermen, maar ook de integriteit van de organisatie. Kortom, back-ups maken moet een dagelijks onderdeel zijn van je bedrijfsvoering.
Bewustwording van phishing
Phishing-aanvallen zijn nu een onmiskenbaar feit. Bijna elke organisatie in de wereld krijgt wel eens te maken met phishing-aanvallen, en hoewel ze in geavanceerdheid variëren, zijn er enkele basisvoorzorgen die je kunt nemen om de kans dat je slachtoffer wordt van de meest voorkomende zwendel van het internet te minimaliseren.
Of het doel van een phishing e-mail nu is om je naar een onveilige webpagina te leiden, inloggegevens te stelen, een ongeoorloofde overboeking uit te lokken, of malware in een netwerk te introduceren, deze vorm van aanvallen is zelden foutloos, en met slechts een paar eenvoudige methoden kunnen gebruikers zichzelf en hun organisaties beschermen.
De training van het personeel zou idealiter de suggestie moeten bevatten dat gebruikers eerst controleren op spelling en grammatica, en op het adres waar de e-mail vandaan komt. Links kunnen worden gecontroleerd voordat ze worden gevolgd, bepaalde bestandstypen kunnen worden vermeden of met bijzondere argwaan worden behandeld, en elke vorm van transactie kan worden geverifieerd via een ander communicatiemiddel, bijvoorbeeld via de telefoon.
De essentiële trainingsgids tegen phishing voor het MKB
Bedrijven over de hele wereld verliezen elk jaar miljoenen aan deze vorm van aanvallen. Organisaties kunnen niet anders dan hun personeel voorlichten over deze eenvoudige methoden om ze te vermijden. Als je niet begrijpt hoe je een phishing-aanval kunt vermijden, loopt een organisatie inherent risico.
Bescherming tegen malware
Deze kwaadaardige vorm van software kan vele vormen aannemen, van virussen die zich door je systeem verspreiden en zonder aanwijsbare reden gegevens wissen, tot zeer gerichte ransomware-aanvallen die je lokale gegevens ontoegankelijk maken terwijl de aanvallers cryptocurrency betalingen eisen in ruil voor encryptiesleutels.
Hoewel back-ups je helpen beschermen tegen de verstoring door malware, is preventie altijd een integraal onderdeel van je informatieverdedigingsstrategie.
Het vinden van de juiste antivirussoftware voor je organisatie is van het grootste belang, hoewel dit niet de enige noodzaak is. Beveiligingsprofessionals in een MKB moeten ook het gebruik van firewalls, toegangscontrole en gegevenssegmentatie overwegen. Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat alle software en apparatuur up-to-date en voldoende gepatcht is.
Bij bescherming tegen malware is phishing niet de enige bron van infectie, en fysieke beveiligingspraktijken moeten een beleidskwestie zijn die door alle medewerkers wordt begrepen. Denk maar aan de schade die kan worden aangericht door een achteloze collega die nieuwsgierig is naar de inhoud van een gevonden USB-stick.
Apparaten
Omdat organisaties vaak buiten kantoor werken en mobiele apparaten vaak gevoelige informatie bevatten, moet voldoende aandacht worden besteed aan de kwetsbaarheden van tablets, telefoons en zelfs smartwatches.
Ten eerste, hoewel het misschien eenvoudig klinkt, moeten wachtwoordbeveiliging en versleuteling worden ingeschakeld op elk apparaat dat gevoelige informatie bevat. Ook moeten, net als bij alle beveiligingssoftware, de besturingssystemen van mobiele apparaten en apps up-to-date worden gehouden om de kwetsbaarheid van je MKB tot een minimum te beperken.
Tracking en wissen op afstand zijn ook zeer aan te bevelen, want als het apparaat verloren of gestolen wordt, kunnen gegevens ontoegankelijk worden gemaakt. Tenslotte moeten personeelsleden ook worden voorgelicht over de gevaren van het verbinden met onbekende Wi-Fi Hotspots en de gevaren van verkeerscontrole en man-in-the-middle aanvallen.
Creëer een veilige cultuur
We hopen dat deze informatiebeveiligingstips nuttig zijn, maar er is geen gemakkelijke, snelle oplossing voor al je informatiebeveiligingsproblemen. Om een positieve, duurzame en meetbare verandering in het gedrag van het personeel te bewerkstelligen, moet een veilige cultuur worden ingevoerd.
Door uitgebreide informatiebeveiligingstrainingen te geven investeert elk MKB-bedrijf niet alleen in de opleiding van zijn personeel, maar versterkt het ook zijn levensvatbaarheid en betrouwbaarheid. Door informatiebeveiliging te integreren als onderdeel van de cultuur van een organisatie, beschermt deze zich beter tegen een hele reeks potentiële bedreigingen, waaronder phishing-aanvallen, datalekken en zelfs bedreigingen van binnenuit.