Voor elke ondernemer is het goed om een keer in de zoveel tijd het bedrijf te evalueren en de bedrijfswaarde vast te stellen en te berekenen. Wat is mijn bedrijf waard: er zijn tal van verschillende manieren om dit te doen en de aanleiding van het willen weten van de bedrijfswaarde kan dan ook verschillen. Sommige ondernemers berekenen de waarde uit interesse om te zien hoeveel het bedrijf in theorie waard zou zijn en anderen hebben behoefte aan het berekenen van de waarde om de onderhandelingen over een verkoop te kunnen beginnen.
Er is niet een manier gelijk op het gebied van methodes die worden toegepast voor de waardebepaling en hierdoor is het ook lastig om een volledig objectief bedrag te krijgen. Er zijn er echter wel veel manieren die dicht bij elkaar in de buurt komen en een goede indicatie geven van de bedrijfswaarde.
Waarde bepalen met behulp van EDITBA
De meest gemakkelijke en ook snelle manier om de bedrijfswaarde te berekenen, is op basis van een vuistregel. Er zijn een aantal populaire vuistregels die je binnen enkele minuten al een goede indicatie geven van de bedrijfswaarde. Je kan deze vuistregels vervolgens ook zelf aanvullen en uitbreiden met tal van extra componenten om het resultaat van de som nog accurater te maken.
Een bekende vuistregel voor de waardebepaling van een bedrijf is bijvoorbeeld 4 x EDITBA, wat een Engelse afkorting is en zoveel betekent als; winsten voor het aftrekken van de rente, belasting, afschrijvingen en afboekingen. Wanner je dit bedrag x 4 doet kom je vaak in de buurt van een realistische waarde.
Bedrijfswaarde bepalen aan de hand van vuistregels kan een moment opname zijn
Er zitten verschillende voor- en nadelen aan het bepalen van de waarde van het bedrijf via vuistregels. Een van de nadelen, is dat het dit vaak veelal gericht is op resultaten en de bedrijfsvoering uit het verleden.
Je kan je bijvoorbeeld voorstellen dat ten tijde van de coronapandemie de waarde van een bedrijf aanzienlijk lager wordt ingeschat, terwijl er zonder beperkingen juist veel meer perspectief is voor bedrijven en de coronajaren ook geen goede weergave zijn van het bedrijfsresultaat. Er zijn tegenwoordige diverse bedrijven en organisaties die helpen met het bepalen van de waarde van het bedrijf en daarbij ook helpen bij het zoeken naar potentiƫle kopers, wat de bedrijf verkopen kansen vaak ten goede komt.