In 2022 is er een belangrijke rol weggelegd voor debiteurenbeheer. In november 2021, toen tijdelijk de loonsteun stopgezet werd, steeg direct het aantal faillissementen. Hoewel het niet is bewezen dat het stopzetten van steun direct van invloed is, kan er in 2022 een golf van faillissementen ontstaan wanneer steunpakketten beëindigd worden. Het debiteurenbeheer van bedrijven moet voorkomen dat toeleveranciers meegesleurd worden in de val van klanten. Waarom dit zo is, hoe dit werkt en wat jij als bedrijf eraan kunt doen, daar gaat dit artikel over.
Debiteurenbeheer is de rem die een stroom van faillissementen moet beperken
Wanneer een bedrijf niet meer aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen, is dit doorgaans de reden voor faillissement. Dit is uiteraard zeer vervelend voor het bedrijf in kwestie, maar voor toeleveranciers kan dit ook fikse schade geven. Bedenk eens, hoeveel geld heeft jouw bedrijf momenteel in openstaande facturen uit staan? Wie zijn de debiteuren met de grootste openstaande posten? Of welke facturen staan al het langst open? Wanneer je hier geen antwoord op hebt, dan moet je snel jouw debiteurenbeheer gaan professionaliseren. Je doet dit voor jezelf, maar ook voor de gehele economie. Wanneer bedrijven omvallen, dan trekken ze andere bedrijven in hun val mee. Als ieder bedrijf zijn debiteurenbeheer op orde heeft, kan de schade beperkt blijven.
Hoe ziet een goed beheer eruit?
Allereerst moet je concreet antwoord op vragen uit de vorige alinea kunnen geven. Jouw administratie software of debiteurenbeheer software moet hier snel en makkelijk een antwoord op kunnen geven. Daarnaast moet je actief je debiteuren beheren. Snel factureren na levering van diensten en producten is de eerste stap. Direct na het verlopen van de facturen een herinnering sturen, is de tweede fase. En in de derde fase is een effectief incassobeleid belangrijk. Werk jij nog niet met een incassobureau? Zoek er dan alvast een zodat je dit in jouw beheer van debiteuren op kunt nemen.
Hoe kun je effectief debiteuren beheren?
Als bedrijf heb je drie opties. Je kunt zelf je debiteurenbeheer op je nemen, je kunt het uitbesteden of je kunt het zoveel mogelijk automatiseren. Veel bedrijven maken gebruik van een combinatie. Grote bedrijven kiezen er vaak voor om het gehele beheer uit te besteden. Vaak kan dit voor een vast bedrag per maand en is er geen omkijken meer naar. Bovendien gaan specialisten achter je geld aan, en hoef je zelf het toch vaak negatieve contact over geldzaken niet te doen.
Creditpartners – breng flow in je debiteurenbeheer
Preventief debiteurenbeheer
De reden waarom software voor het beheer van debiteuren voor zowel kleine als grote ondernemingen zo belangrijk is, is de mogelijkheid om preventief risico’s te kunnen verkleinen. Door dagelijks een update te ontvangen over de kredietwaardigheid van debiteuren, kan het risico op grote openstaande posten ingeperkt worden. Dit is nog effectiever, aangezien voorkomen altijd beter is dan genezen. Zie jij bij een klant een slechte kredietscore? Vraag dan (gedeeltelijke) vooruitbetaling of gespreide betaling. Beter een kwart van de omzet open hebben staan dan het volledige bedrag. Wanneer jouw debiteur failliet gaat, is je risico kleiner. Ga in 2022 actief met je debiteurenbeheer bezig om jouw bedrijf gezond te houden en je verantwoordelijkheid te nemen als schakel in deze economie.