Je kan als werkgever veel doen om je medewerkers productiever te maken. Er zijn vier essentiële tips die je eenvoudig kunt toepassen en veel verschil maken (benieuwd naar producten? Zie meer). Lees snel verder en ontdek hoe je meer uit je werknemers haalt.
Verdiep je in je werknemers
Deze eerste tip is meestal veel werk, maar levert ook enorm veel op wanneer je dit met regelmaat doet: toon interesse in je medewerkers, kom erachter wat ze drijft en waar ze naartoe willen. Bij veel bedrijven is er sinds kort veel aandacht voor de privésituatie van medewerkers. Wie thuis ongelukkig of gestrest is, neemt dat namelijk mee naar het werk en daar hebben de prestaties (en daarmee de prestaties van het bedrijf) zeker onder te lijden. Door aandacht te geven aan wat je medewerkers dwars zit en ze te helpen met het vinden van een oplossing, zorg je dat ze zich gehoord voelen en wordt hun betrokkenheid bij het bedrijf groter. Je voorkomt dat medewerkers in een negatieve sleur komen en daardoor minder goed gaan presteren, en bindt ze tegelijkertijd aan het bedrijf waardoor de kans op verloop kleiner wordt.
Geef ze alle kansen om te groeien
Deze tip bouwt een beetje voort op de eerste tip: geef je werknemers waar mogelijk de kans om te groeien. Als je je verdiept hebt in je werknemers, ben je als het goed is ook op de hoogte van hun professionele ambities en persoonlijke eigenschappen. Weet je van een van je werknemers dat hij of zij graag naar een nieuwe positie wil doorgroeien, kun je daar met die medewerker over in gesprek. Iemand die uitzicht heeft op groei, zal daardoor veel gemotiveerder zijn en harder werken. Dit zorgt ook weer voor een kleinere kans op verloop. Bedrijven waar veel groeikansen zijn of waar je al veel groeikansen hebt gekregen (en daarmee erkenning), verlaat je als medewerker veel minder snel dan bedrijven waar dit niet wordt geboden.
Geef ze de middelen om te doen wat ze moeten doen
Een redelijk voor de hand liggende tip, maar o zo belangrijk: zorg dat je medewerkers de juiste middelen hebben om hun werk goed en efficiënt uit te voeren. Vooral in de afgelopen jaren, waarin corona voor een groot deel bepaalde hoe men met elkaar kon werken, was het cruciaal dat er goede videoverbindingen mogelijk waren tussen medewerkers. Goede communicatie is essentieel voor goed werk en dat moet je als werkgever dan ook zoveel mogelijk stimuleren en mogelijk maken. Investeer in goede videoapparatuur, die op veel plekken te krijgen is.
Beloon je medewerkers regelmatig
Dit kan voor sommige ondernemers een spannende tip zijn. Je wilt de kosten zo laag mogelijk houden en zorgen dat beloningen iets speciaals blijven, zodat je medewerkers er echt harder voor werken. Toch is een regelmatige beloning effectiever én goedkoper dan je zou denken. Voor veel medewerkers is een beloning al lang niet meer alleen geld of een hogere functie. Een schouderklopje en een compliment van tijd tot tijd is ook een goede vorm van beloning en erkenning die je medewerkers zeker zullen waarderen. En een investering voor je bedrijf, waardoor werknemers prettiger kunnen werken, kan ook een beloning zijn. Veel medewerkers vinden zulke apparatuur heel gaaf en zullen zo’n investering van jou als werkgever zien als waardering voor het harde werk. Zo bouw je je bedrijf uit en houd je je medewerkers tevreden. Wil je voorbeelden van mogelijke investeringen bekijken? Lees dan hier meer.